Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Op deze pagina vindt u de 10 belangrijkste, algemene stappen. Per branche, beroep en gemeente kunnen extra regels gelden. Zoekt u een stappenplan voor uw bedrijfstak? Bekijk het overzicht met veelvoorkomende bedrijven onderaan de pagina.

1. Ondernemingsplan schrijven

Een goede start van uw bedrijf, begint met een goed plan. Het is daarom verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Een ondernemingsplan is niet verplicht, maar het is wel een handige manier om inzicht te krijgen in wat uw plannen kosten. En hoeveel winst u nodig heeft om rond te komen. Met een ondernemingsplan kunt u zichzelf ook presenteren aan investeerders.

Lees meer over een ondernemingsplan maken(externe link) op KVK.nl.

2. Doe marktonderzoek en bepaal uw strategie

Door marktonderzoek te doen krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen voor een eigen bedrijf. In een marktonderzoek analyseert u bijvoorbeeld:

Lees hoe u marktonderzoek doet(externe link) op KVK.nl. En bekijk tips van andere ondernemers in de video Zet uw product of dienst in de markt(externe link).

3. Maak een financieel plan

Om uw bedrijf te starten heeft u geld nodig. Met een financieel plan brengt u in kaart hoeveel geld u nodig heeft en of u financiering nodig heeft. Ook krijgt u inzicht in de kansen van uw bedrijf. Zo kunt u vooraf inschatten of een onderneming starten voor u winstgevend is.

Lees hoe u een financieel plan schrijft(externe link) op KVK.nl. Of bekijk hoe succesvolle ondernemers dit hebben aangepakt in de video Maak een financieel plan en zoek uit of u financiering nodig heeft(externe link).

4. Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Voor uw KVK-inschrijving heeft u een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen, voldoet aan de regels en is uniek.

Check daarom eerst of uw bedrijfsnaam al bestaat(externe link) op KVK.nl. En lees over de regels voor bedrijfsnamen(externe link).

Inspiratie nodig? Bekijk de video Bedenk een unieke bedrijfsnaam(externe link) waarin ondernemers vertellen hoe zij hun bedrijfsnaam hebben bedacht.

5. Kies een rechtsvorm

Elk bedrijf in Nederland moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Om uw bedrijf in te kunnen schrijven, heeft u eerst een juridische vorm nodig: een rechtsvorm(externe link). De rechtsvorm bepaalt onder andere uw aansprakelijkheid, maar ook welke belastingen u moet betalen en of u belastingvoordelen krijgt. De meest voorkomende rechtsvormen zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) en besloten vennootschap (bv).

Kies met de beslistool Welke rechtsvorm past bij uw bedrijf?(externe link) een rechtsvorm die bij uw situatie past.

6. Administratie bijhouden en bewaarplicht

U bent wettelijk verplicht een administratie op te zetten en bij te houden. Zorg daarom dat uw administratie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Uw administratie gebruikt u als basis bij het invullen van uw belastingaangifte. Neemt u personeel aan? Dan moet u ook de loonadministratie bijhouden.

Om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen via de ondernemersaftrek(externe link), moet u minimaal 1.225 uren in een jaar aan uw bedrijf besteden. Uw uren houdt u bij in uw urenadministratie.

Goede Start Belastingdienst

Maak gebruik van de Belastingdienst service Goede Start Belastingdienst(externe link). U krijgt uitleg over aangiftes en andere fiscale vragen. Ook leest u tips over hoe u structuur aanbrengt in uw administratie. Daarnaast krijgt u informatie waarmee u als starter fiscaal mee te maken krijgt. En u kunt met uw vragen terecht bij een van de startersvoorlichters via de live chat(externe link).

Voor uw bedrijfsadministratie geldt verder een bewaarplicht: u moet uw zakelijke administratie 7 jaar bewaren.

Lees meer over de eisen voor uw administratie(externe link). En kijk hoe andere ondernemers hun administratie aanpakken in de video Zorg dat uw administratie voldoet aan de eisen(externe link).

7. Regel algemene voorwaarden en verzekeringen

Een bedrijf starten betekent ook risico's nemen. Omdat u niet voor een werkgever werkt, bent u zelf verantwoordelijk voor financiële gevolgen. Bijvoorbeeld als u ziek wordt of bij een ongeluk in uw bedrijf. Gelukkig kunt u zich tegen veel risico’s verzekeren. Bijvoorbeeld met een aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering(externe link). Door algemene voorwaarden op te stellen(externe link) maakt u bovendien direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten over en weer hebben.

Lees meer over bedrijfsverzekeringen regelen(externe link). En bekijk in de video Regel algemene voorwaarden en verzekeringen(externe link) hoe andere ondernemers zich tegen bedrijfsrisico’s hebben verzekerd.

8. Check aan welke wettelijke eisen u moet voldoen

Soms moet u aan bepaalde beroepseisen(externe link) voldoen. U kunt ook te maken krijgen met eisen voor uw bedrijfsruimte. Bijvoorbeeld als u een bedrijf aan huis(externe link) heeft. Mag dat wel volgens het bestemmingsplan(externe link) van de gemeente? Als u een apart bedrijfspand heeft, moet het brandveilig(externe link) zijn. Uw gemeente kan u helpen met het uitzoeken van de wetten en regels die gelden voor uw bedrijf.

Denk aan de milieueisen

Bedrijfspanden moeten vanaf 2023 minimaal energielabel C(externe link) hebben. Houd er ook rekening mee dat u misschien uw afval moet scheiden. Lees meer over milieueisen(externe link).

9. Schrijf uw onderneming in bij KVK

Bent u klaar voor de officiële start van uw bedrijf? Dan moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister(externe link) van KVK. Inschrijven kost eenmalig € 75,00.

KVK geeft uw gegevens vervolgens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id)(externe link).

Bekijk in de video Schrijf uw bedrijf in bij KVK hoe inschrijven precies werkt(externe link).

Wanneer bent u ondernemer?

KVK en de Belastingdienst gebruiken eigen voorwaarden en eisen om te beoordelen of u ondernemer bent. Twijfelt u of u ondernemer bent? Lees wanneer u ondernemer bent(externe link).

10. Ga op zoek naar klanten en maak een website

Nu uw eigen bedrijf is opgericht, kunt u echt aan de slag met ondernemen. De volgende stap is om klanten te vinden. Veel ondernemers vinden klanten via hun (online) netwerk. Bekijk welke evenementen en bijeenkomsten(externe link) er in uw regio zijn en bezoek netwerkbijeenkomsten.

Lees meer tips over klanten vinden(externe link) op KVK.nl. En bekijk hoe andere ondernemers dit hebben aangepakt in de video Ga op zoek naar klanten(externe link).

Een zakelijke website kan ook een goede manier zijn om online klanten te vinden. U kiest dan eerst een domeinnaam(externe link) (internetadres). De domeinnaam moet u kopen en registreren.

Overzicht stappenplannen

Weet u wat voor soort bedrijf u wilt starten? In dit overzicht vindt u stappenplannen(externe link) voor veelvoorkomende bedrijven en startsituaties.