Van Dorp Hout - Electrisch Transport in Style!

Bram den Hertog (20) rijdt sinds een paar maanden op een fraaie Volvo FM Electric voor Van Dorp Hout uit Zoetermeer. Voor Bram is het niks bijzonders dat hij elektrisch rijdt; het is namelijk zijn eerste vrachtwagen en afgezien van de lesauto reed hij nooit met een dieseltruck! Met deze schitterend opgebouwde Volvo FM Electric bewijst Van Dorp Hout dat een elektrische vrachtwagen niet alleen prima inzetbaar is, maar er ook heel gaaf uit kan zien!

De geel-witte Volvo FM Electric van Van Dorp rijdt nog maar een paar maanden rond. Toch is het al een bekende truck die door truckspotters veelvuldig op de foto gezet wordt. Chauffeur Bram heeft veel plezier van zijn Volvo. “Ik mocht zelf aangeven wat ik wilde en ik ben altijd al een liefhebber geweest van Volvo Trucks. Dat het uiteindelijke een FM werd, was de keuze van de baas. Aanvankelijk vond ik dat jammer, maar het is wel een hele handige truck in dit werk. Bovendien val ik nu op, want opgebouwde Volvo’s FH zijn er zat, maar een FM kom je maar amper tegen met wat extra opbouw en leuk in de kleuren.” Bram had zijn groot rijbewijs al vroeg op zak. “Ik was zo'n ventje dat altijd al chauffeur wilde worden en dat is gelukt!”

Dat het om een elektrische truck gaat, is voor Bram niks bijzonders. Bram: “Ik heb eigenlijk nooit met een dieseltruck gereden. Ja, alleen om te lessen, maar daarna kreeg ik deze. Ik vind het helemaal top en voor ons werk is het ideaal. Ik kan probleemloos een dag werken op één acculading en als ik ‘s avonds op de zaak kom, gaat ‘ie aan de stekker. Met een app kan ik precies zien of het allemaal goed gaat met laden. Laatst kreeg ik ineens een melding ‘Laden afgebroken'. Bleek dat alle stroom eruit lag op de zaak! Dat had niks te maken met de truck dus, maar door die melding konden we wel meteen ingrijpen. Daardoor had ik de volgende ochtend gewoon weer een volle accu.”

Particuliere adressen

Van Dorp Hout is gespecialiseerd in tuinhout in allerlei soorten, vormen en maten. Daarnaast levert het bedrijf ook prefab-tuinhuisjes. Directeur Henk-Arie Schra runt het bedrijf met zijn broer Jouk. “Wij leveren vooral aan hoveniersbedrijven, en we hebben ook een winkel en een webshop. Het overgrote deel bestaat echter uit zakelijke klanten”, aldus Henk-Arie. Toch worden er dagelijks heel wat particuliere adressen aangedaan door de vrachtwagens die voor Van Dorp rijden. “Meestal zijn dat de particuliere klanten van de hoveniers aan wie wij leveren. Zij laten het tuinhout dan meteen bij de eindklant aanleveren, waardoor ze het zelf niet hoeven te vervoeren. Voor ons betekent dit dat we daar bij de keuze van onze truck rekening mee moesten houden”, licht Henk-Arie toe. Hij vervolgt: “Tot een paar maanden geleden hadden we alleen zware bestelwagens met aanhangwagens. De rest van ons transport werd uitbesteed. Wij hebben toen besloten om zelf een truck aan te schaffen, en dan ook meteen maar een toekomstbestendige. Hier in de Randstad krijgen we steeds vaker te maken met zero-emissiezones en als je dan toch investeert in de toekomst, dan ook meteen maar goed.”

Ergonomisch goed zicht

Niet alleen de trekker is nieuw; ook de trailer en de elektrische kooiaap zijn nieuw: Henk-Arie: “Ik heb heel veel verstand van hout en houtbewerkingsmachines, maar niet van vrachtwagens. Dat er nu een uitgekiende en hele fraaie combinatie voor de deur staat, is vooral het gevolg van de bemoeienis van oud-collega Ard-Jan Hoogland en Bram zelf natuurlijk. Hij moet er tenslotte mee werken. De keuze voor elektrisch en voor de Volvo FM was overigens wel de mijne. Ik vind het belangrijk dat de chauffeur laag zit en een ergonomische instap heeft. Door de lage zit heeft hij gewoon meer zicht rondom de truck, wat belangrijk is in woonwijken.” De Volvo FM Electric is uitgevoerd met een Globetrotter-slaapcabine. “Niet dat we dat nodig hebben, maar het geeft toch extra comfort en het staat gewoon veel mooier”, zegt Henk-Arie. “Waar ik wel expliciet om heb gevraagd, is een traanplaat vlonder ter bescherming van de accu's. Bij de opbouwer heb ik Bram enigszins losgelaten om nog meer dingen te kiezen voor de aankleding van de truck. Dat is een klein beetje uit de hand gelopen… Maar het resultaat is prachtig, toch?! Ik zie het ook als een rijdend visitekaartje”, zegt Henk-Arie.